Thursday, January 20, 2011

Apakah kita si Munafik itu?

Dari Ibnu Abbas ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, `Siapa yang mendengar azan tapi tidak mendatanginya, maka tidak ada lagi solat untuknya, kecuali kerana ada uzur.(HR Ibnu Majah793, Ad-Daruquthuny 1/420, Ibnu Hibban 2064 dan Al-Hakim 1/245)

Dari Abi Hurairah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya solat yang paling berat buat orang munafik adalah solat Isya dan Shubuh. Seandainya mereka tahu apa yang akan mereka dapat dari kedua solat itu, pastilah mereka akan mendatanginya meski dengan merangkak. Sungguh aku punya keinginan untuk memerintahkan solat dan didirikan, lalu aku memerintahkan satu orang untuk jadi imam. Kemudian pergi bersamaku dengan beberapa orang membawa seikat kayu bakar menuju ke suatu kaum yang tidak ikut menghadiri solat dan aku bakar rumah-rumah mereka dengan api.” (HR Bukhari 644, 657, 2420, 7224. Muslim 651 dan lafaz hadits ini darinya).

Nah,sahabat-sahabat. Rasulullah begitu menekankan solat berjemaah namun kita yang mengaku umatnya memandang ringan terhadap seruan hamba yang mulia ini. Celakalah diri yang meninggalkan solat berjamaah.

Ulama berkata, seandainya Nabi Muhammad benar-benar bertindak yakni membakar rumah-rumah yangtidak hadir solat berjamaah itu maka jatuhlah hukum wajib atas setiap individu. 

"Ala sunat je. Tak solat berjamaah pun tak apa."

Ah, mudahnya kau menurut kata nafsumu.

Solat berjamaah adalah sunnah Nabi yang baginda tidak pernah tinggal walaupun ketika baginda gering.

Pernah baginda SAW bersabda :
“Barangsiapa yng benci terhadap Sunnahku maka bukan dari golonganku."

jadi,dimana kita?? Kemana kita nak berkumpul di akhir pembalasan? Andai bukan bersama golongan Nabi maka nescaya neraka jahanamlah tempat yang layak baginya.

Meninggalkan solat berjamaah juga adalah sifat munafik.
Tiap-tiap-tiap seseorang yang mengambil wudhuk dengan sempurna, kemudian pergi ke salah satu masjid, maka Allah akan menuliskan baginya untuk tiap-tiap langkah satu kebajikan dan meninggikannya satu darjat pula serta dihapuskanNya satu kejahatan. Sesugguhnya kami masih ingat (pada zaman Nabi) bahawa tidaklah pernah ada orang yang meninggalkan berjemaah, kecuali orang yang telah terkenal kemunafikannya, bahkan ada orang yang dibawa ke masjid smabil diapit dua orang laki-laki, lalu ditegakkan dalam saf makmum"
- (Riwayat Muslim)

Saya tertarik pada satu baris dari hadis di atas. "tidaklah pernah ada orang yang meninggalkan berjemaah, kecuali orang yang teleh terkenal kemunafikannya". 

Nyata dan terang, mereka yang sengaja meninggalkan solat berjamaah adalah munafik!

Sahabat, tahu dimana tempat tinggal munafik?
Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka. (An Nisa' : 145)

Tiadalah seburuk-buruk dan sejahat-jahat tempat melainkan neraka yang meluap-luap apinya, meratah setiap tubuh manusia engkar.

sumber : http://kelanafaqir.blogspot.com/2011/01/nota-123-apakah-kita-si-munafik-itu.html

No comments:

Post a Comment