Tuesday, July 21, 2009

Kursus Kepimpinan Perkampungan Semarak Bakti

Alhamdulillah, akhirnya Kursus Kepimpinan Perkampungan Semarak Bakri yang telah dirancang beberapa bulan yang lalu berjaya diadakan di Taman Pertanian, Lagud Seberang Tenom. Satu program yang amat berguna dan pastinya bermanfaat kepada semua ahli yang hadir. Kelihatan antara muka-muka keceriaan peserta lelaki yang dapat mengikuti kursus ini..
Pada hari pertama, kami memulakan aktiviti pada sebelah malam dengan ice breaking. Aktiviti ice breaking kali ini agak unik dan berbeza daripada biasa. Peserta dibahagikan kepada dua kump iaitu lelaki dan perempuan. Kami minta untuk mengikat tangan kami dengan tali rafia, setelah itu kami diminta memperkenalkan diri sendiri dan kemudian tali tersebut diberikan kepada rakan yang lain dengan keadaan rangkaian tali rafia tersebut bersulam. Apabila tali tersebut telah berada di tangan peserta terakhir, kami diminta pula untuk menjadikan rangkaian tali rafia yang bersulam itu menjadi satu barisan yang lurus.

Peserta lelaki yang cuba untuk mengeluarkan diri mereka daripada rangkaian tali rafia tersebut, untuk menjadikan satu barisan yang lurus. Tidak kurang hebatnya peserta perempuan, yang juga bertungkus lumus untuk menjadikan satu barisan yang lurus.

Dan akhirnya...
Peserta perempuan telah mendahului peserta lelaki.. Peserta perempuan berjaya menjadikan tali rafia yang bersulam, menjadi satu barisan..

Dan lelaki pula??
Juga berjaya menjadikan satu barisan daripada tali yang bersulam tersebut, walaupun lambat sedikit daripada perempuan..


Aktiviti pertama ini pun, sudah cukup membuatkan diri kami bersemangat untuk meneruskan kursus kepimpinan ini.. Apapun, laporan tentang kursus kepimpinan ini akan di sambung pada siri akan datang.. InsyaAllah..

1 comment:

  1. rindu suasana mse kursus 2...(walopon slalu di'aim' sbb td0..hehehe)

    ReplyDelete