Sunday, February 21, 2010

SUCI BAGAI BAYI



Pada suatu hari, Syadad bin Aus dan Sunabihi melawat seorang sahabat kepada mereka berdua yang sedang sakit. Di rumah sahabat mereka itu kelihatan ramai yang hadir menziarahinya. Mereka berdua memberi salam hormat dan masuk. Sahabat itu tersenyum memandang mereka berdua.

“Bagaimana keadaan saudara pagi ini?” Tanya mereka berdua.

“Pagi ini, badan saya rasa segar sekali.” kata sahabat itu tersenyum girang.

Mereka berdua pun terasa lapang apabila mendengar jawapan gembira daripada sahabat itu.

Syadad bin Aus pun berkata, “Bergembiralah dengan perkara-perkara yang dapat menggugurkan dosa dan kesalahan. Saya pernah mendengar Nabi Muhammad berkata, “ Tuhan berkata: ‘Apabila aku menguji orang yang beriman dengan penyakit, lalu dia memuji-muji Aku kerana ,mendapat ujian dengan mengalami penyakit itu, Aku bangkitkan dia dari tempat tidurnya dalam keadaan seolah-olah dia baru dilahirkan, suci daripada segala dosa’ . Kemudian Tuhan memerintahkan malaikat supaya mencatat amal orang itu, ‘Aku menguji hambaku itu, maka catat perbuatan baiknya semasa dai sihat”.

No comments:

Post a Comment